Jobb och mat .

Trots att jag redan hade bestämt mig för att inte jobba alls nu under hösten och endast satsa på studierna, så känns det så himla tråkigt att inte ha ett jobb att gå till. Mina kvällsföreläsningar är två till fyra gånger i veckan, så det blir väldigt mycket ledig tid under dagarna. Visst hade jag tänkt använda den tiden till att läsa flitigt, men så har det kanske inte riktigt blivit. Det värsta är väl ändå att jag inte kan spendera pengar som förut och det känns verkligen att det minskar i plånboken efter t.ex. ett Ikea-besök. Att inte kunna äta sushi lika ofta är också en aning deprimerande. Det känns redan dyrt att köpa ingredienser till någon lite godare maträtt..! Någon som har tips på goda recept som inte blir allt för dyra?

Hade tänkt publicera det här inlägget redan igår, men eftersom jag var så missnöjd med situationen så bokade jag idag morse in mig som vikarie på ett daghem för två veckor. Känns redan mycket bättre! Jag börjar genast imorgon.

Försökte här en dag göra en så god maträtt som möjligt för så lite pengar som möjligt. Resultatet? Pasta med paprika- och korvsås.

Man börjar med att steka paprika i lite olja. Själv lade jag till vitlök i stekpannan.

När paprikan börjar bli mjuk häller man det åt sidan i en skål. Sedan steker man knackkorv. Kom ihåg att koka pastan..


Blanda i 2dl creme fraiche, några matskedar chilisås/ketchup, en tsk senap, peppar och salt samt andra kryddor enligt smak, persilja och en dl vatten. För att göra såsen lite fylligare kan man ännu röra ner en matsked maizena. Till sist häller man i paprikan och låter allt värmas upp.

Enkelt och gott blev det! Priset blev på ungefär 10 euro när jag lagade så att det räckte till fyra stora portioner. Alltid svårt att räkna ut exakta pris eftersom man inte använder t.ex. hela krukan persilja eller en hel senapstub, men jag avrundade och gissade lite.

Fråga gärna om ni undrar över något, t.ex. mått och mängd eller tillredningstid.


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar